Disneyland og flytur med baby

Disney-slottet på en smuk solskinsdag

Forleden spurgte jeg mine følgere på Instagram, om der var interesse for et indlæg om at rejse med fly og en tur i Disneyland Paris med baby og “små” børn ~ der var mange der svarede ja tak. Derfor skriver jeg her et indlæg med vores oplevelser, tips og råd til jer der skal rejse eller godt kunne tænke jer et smut i fx Disneyland, vi blev nemlig en del klogere efter vi for første gang bevægede os op i en flyver og afsted med tre små unger.

Fly/lufthavn:

Kom i god tid! Der skal tisses, skiftes ble, mades etc.

Børn der er megaspændte på at skulle flyve og på ferie

Hav underholdning med ~ vi havde pakket en taske til hvert barn med lidt snacks, en ny minimalebog, tuscher, en bamse etc.

Babymad og modermælkserstatning må gerne medbringes på fly i håndbagage, eneste krav er at det skal lægges synligt i egen kasse på båndet gennem Security. I Frankrig skulle de dog gennemlyse alle brikker og smoothies – Det tog heldigvis ikke så lang tid 😅

Vi måtte gerne have klapvogn med som håndbagage da den overholdt målene! 👍🏻 Sørg derfor for at tjekke op på krav fra det flyselskab i skal flyve med. Vi havde købt en klapvogn der netop er god at have med på rejse/ferier, da den kan blive mini, vejer næsten intet og der medfølger en taske så man kan have den på ryggen (!), derudover er den SÅ nem og hurtig at klappe sammen (Baby Jogger City Tour)

Sørg for at gøre opmærksomme på at I rejser med små børn/baby. Både fra København og Paris kom vi på som “priority”, altså før alle andre idet vi sagde det! Ellers sker der ikke en dyt 😉 det er rart at finde pladser, og få håndbagage på plads med en baby på armen uden at der står 30 andre og ånder en i nakken 😅

På flyet skal en voksen have baby på skødet, og her var vi rigtig glade for at vi havde egen dyne med til Huxi. Det gav tryghed og ro midt mellem mange fremmede mennesker, lyde etc.

Vi havde købt slik og tyggegummi til de store, og der var intet brok eller gråd af nogen art på trods af at det var deres første flyvetur

Hotel

Vi tilbragte minimal tid på hotellet da ungerne r*vkedede sig der. Ikke fordi der var en finger at sætte på stedet, men der var altså kun toilet, senge og et lille tv der kørte med små reklamefilm på fransk om Disneyland. Vi erfarede derfor første aften, at det ikke var dér vi havde lyst til at bruge tiden 😅 ungerne blev rastløse og ville først sove når vi skulle sove. Så vi endte i sengen kl senest 21 allesammen hver dag 😂 det skal dog siges at det var helt okay, man er kørt over hver aften efter en hel dag med mange kilometer i fødderne og indtryk bag sig!

Vi havde bestilt en “pakke” med morgenmad hver dag på hotellet, hvilket fungerede super fint! Der var en kæmpe buffet med alt ~ lige fra brød, yoghurt, morgenmadsproduker, kagebord (!), æg, bacon etc. Derudover kaffemaskine og juicemaskine 👏🏻 Det var rart at have et fast sted at spise morgenmad, som alle kendte og som lå 5 min fra værelset – ungerne er sultne om morgenen, og det er dejligt at kunne fodre af og kunne komme rimeligt hurtigt afsted mod parkerne. Vi boede på Santa Fe som nu er blevet Cars-inspireret. Da jeg var der som barn på samme hotel var det “bare” sådan lidt “ørken-mexicaner-agtigt ~ Dejligt der sker noget nyt!

Disneyland Paris

Mor og Hollie (der har fået Minnie-ører 🐭)

Vi erfarede hurtigt, at det havde været smart at pakke en del vandflasker, og nemme/hurtige snacks hjemmefra til kufferten som vi kunne have medbragt i parkerne. Børn (og voksne) bliver ofte tørstige og småsultne. Ungerne fatter ikke helt konceptet med at spise “når der er mad”, og ALT er altså bare møgdyrt i parkerne. Og da vi boede i Disneyområdet er der ikke supermarkeder og lignende man kan handle i 🙄 det havde været rart at kunne stikke dem vand og mellemmåltider engang imellem – og man må GERNE have medbragt drikke og mad i Disneyland! 👏🏻👍🏻

Man kan leje klapvogne dernede, men jeg var altså rigtig glad for at have min egen med. Dem de har kan ikke lægges ned, og de vejer et ondt år! Og med en baby på knap 11 måneder, der endnu ikke kan gå, og som sover meget i løbet af en dag er det altså et must at kunne lægge sædet ned! De er sikkert ok til større børn, som måske bare bliver trætte af at gå, men vores store på knap 6 og 7 gik altså rundt i fire dage uden et eneste “jeg er træt i benene”.

Derudover var vi ret nervøse for, hvor meget Huxi “gad” sidde i vognen, men han fandt sig seriøst i at sidde der det meste af dagen. Han blev selvfølgelig taget op ad nogle omgange, og var jo også ude af vognen til hvert måltid. Men jeg tror (kan kun tale udfra egne tanker og oplevelser), at der sker så meget som de faktisk synes er ret fedt at sidde og suge til sig..

Huxi i klapvognen ~ her kigger vi på store fisk

vi havde halvpension med i vores “pakke” (hotel, fly, indgange, mad) – så hver dag kunne vi spise morgenmad på hotellet, og derudover enten spise frokost eller aftensmad på vores kort. Der er nogle bestemte restauranter der kan benyttes, men alle steder vi spiste hos var simpelthen så lækkert! Der var kæmpe buffeter med mad i super kvalitet. Vi var ret nervøse/spændte på maden, da vi har erfaringer med at det er lortemad der serveres, men det virkede som om, at der var steppet op og lavet forbedringer på det vigtige punkt, så det var fedt! Maden var desuden meget alsidig de steder vi var, og buffeterne kunne sagtens mætte baby, børn og voksne 👍🏻 der var både kogte grøntsager, pizza, fisk, kød, brød, risretter og meget mere. Derudover var der allesteder dessert med, og så valgte ungerne som regel en is. Og det er altså ret smart, så behøver man ikke suse ud og spendere i is bagefter i parken ✌🏻Win win..

Der er store, fine områder til babyer, hvor man kan skifte, give flaske etc. Og rengøringen er helt fint! jeg er altid ret sart når det kommer til, at jeg skal lægge min baby ned andre steder end derhjemme, men det var i top ✨

Sørg for at ungerne får prøvet det de “kan” som passer til deres alder og interesse. Det gør at de får nogle dejlige oplevelser, og får mod til at prøve mere. Vi oplevede at det var dejligt at være fire voksne, så har vi voksne også mulighed for at prøve noget, mens resten af de voksne ser efter baby/børn 👏🏻

Her prøver vi en forlystelse som Hollie rigtig gerne ville prøve ~ så det gjorde vi selvfølgelig 🤩

Brug “Baby-switch” ✌🏻 hvis der er en forlystelse i begge (forældre) gerne vil prøve, så siger man bare til det personale der står ved netop den forlystelse, at mam ønsker baby-switch. Så får man et kort, når den ene så har prøvet går man tilbage til børnene, og den anden forælder giver kortet til ham/hende som nu kan prøve uden at stå i kø! På den måde kan forældre også prøve en del uden megameget kø, og samtidig kan man se efter ungerne.

Sommetider har børnene brug for bare at kunne lege, og få brændt noget krudt af. Kig derfor på kortene over parkerne, hvor der ligger legepladser, så der kan tumles lidt frit. Vores elskede især legepladsen som er “pirat-agtig”, så kunne Huxi også komme ned og kravle lidt.

Vi tog lidt ekstra brød ved morgenmadsbuffeten, der var nemlig kæmpestore karper i åen, som lå langs den sti vi gik på fra hotel til parkerne. Og de skulle have lidt mad synes ungerne. Et ret hyggeligt afbræk!

Generelt skal man overveje at have mere tid når man har børn med, end hvis man kun er voksne. Alt tager længere tid! Vi havde derfor også taget fire dage, hvor man ellers kan nøjes med to-tre dage. Vi gad ikke stresse!  Derudover er det altid vigtigt at pakke det gode humør samt tålmodigheden med i kufferten. Disney Land er lig med køer ALLEVEGNE, som i allevegne 🙈 især om sommeren! Til mad, toilet, forlystelser, parader you name it. Derfor tager alting også bare det mere i forvejen.

Én af de mange gange vi stod i kø, ofte var det Hollie især der havde svært ved at vente 😅😏 ses fx også her 🤣

Ved at bo på et af Disney-hotellerne kan man komme ind en time før parken ellers åbner dvs. Kl 9 (i den periode vi var der – åbningstiderne skifter i løbet af året). Det giver mening at komme før alle andre, om morgenen nåede vi altså en del af de forlystelser der ellers er rigtig lang kø til, og som ungerne ikke garn tålmodighed til

Overvej/undersøg gerne hjemmefra hvilke forlystelser i RIGTIG gerne vil prøve, fordi der er forskel på, hvor populære de er 😏😉 fx Peter Pan, Big Thunder Mountain, Hyperspace Mountain er der laaaang kø til medmindre man kommer i yderpunkterne (morgen eller ved lukketid) eller man benytter sig af FastPass – et genialt system, som også er gratis hvis man bruger Disney-hotel. Her trækker man en billet til den givne forlystelse og får et tidsrum på 30 min, hvor man skal komme tilbage. I stedet for at stå i den almindelige kø på flere timer, står man pludselig i kø i max 10-15 min 👏🏻

Det var nogle af vores erfaringer fra første tur med baby/børn i Dinsneyland (bestemt ikke sidste!). Jeg håber I kunne bruge rådene 🤩 Rigtig god ferie, hvis I står og skal afstedkom i nærmeste fremtid. Ps dette indlæg er ikke reklame eller sponsoreret, jeg ønsker bare at dele tips med jer 💋